Trening przygotowania motorycznego

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Trening przygotowania motorycznego powinien składać z kilku kluczowych elementów. Wszystko zależy od stopnia poziomu wytrenowania zawodnika i w jakim okresie przygotowawczym się znajduje. Zanim zaczniemy jakąkolwiek periodyzację treningów powinniśmy przeprowadzić test zawodnika pod kątem funkcjonalności (np. test FMS). Po wykonaniu powyższego testu będziemy mogli wdrażać takie elementy, które pozwolą nam uniknąć kontuzji, bądź poprawić dysfunkcję zawodnika.

Periodyzacja w treningach powinna rozpocząć się od:

  1. Treningów adaptacyjnych – które mają za zadanie przygotować układ nerwowy oraz aparat ruchu zawodnika do obciążeń treningowych.
  2. Trening hipertrofii mięśniowej – który ma za zadanie zwiększenie objętości włókien mięśniowych, co w przyszłości przełoży się na wzrost siły i wytrzymałości danego zawodnika.
  3. Trening siły mięśniowej – który oprócz zbudowania siły świetnie zabezpiecza ciało przed kontuzjami i urazami.
  4. Trening mocy – który ma zadanie spowodować to aby zawodnik swoją siłę był wstanie uruchomić w jak najkrótszym (najbardziej eksplozywnym, dynamicznym) czasie.

Podsumowując większość sportów czy to gier zespołowych czy indywidualnych opiera się na:

  • Szybkich reakcjach na bodziec zewnętrzny ( np tenis, siatkówka, piłka nożna, koszykówka)
  • Dynamicznych ruchach, ( głównie sporty walki)
  • Szybkich zmianach pozycji, (koszykówka, siatkówka)

    A więc nic innego jak szybkość wykorzystania naszego potencjału siłowego do bycia sprawniejszym fizycznie.